به گزارش شهرآرانیوز؛ مزاحمت تلفنی مخابرات و تماسهایی که در قالب تلفن گویا و برای اعلام قبض تلفن برقرار میشود موضوعی است که با گلایه برخی از شهروندان همراه شده است. به اعتقاد آنها تماسهای تلفن گویا برای اعلام قبض تلفن ثابت در قالب چندین تماس پیدرپی بهنوعی مزاحمت برای شهروندان و نادیده گرفتن حقوق آنهاست.
شهروندی در این باره میگوید: چند وقت قبل فرزند یکسالهام بیمار بود. بعد از آنکه تمام شب را تا صبح بیتابی کرد داروهایی که دکتر به او داده بود اثر کرد و خوابید. هنوز یک ساعتی خوابش نبرده بود که صدای تلفن خانه بلند شدم. سراسیمه و سریع دویدم تا خودم را به تلفن برسانم و صدای تلفن بچه را بیدار نکند. تا تلفن را برداشتم متوجه تلفن گویا شدم که در حال اعلام شماره قبض و مبلغ بدهی صادر شده بود. هنوز پیام شرکت مخابرات تمام نشده بود که تلفن را سریع قطع کردم. با این حال بچهام بیدار شد.
حدود نیمساعتی نگذشته بود که دوباره تلفن خانه زنگ خورد. همان تلفن گویا برای اعلام قبض مخابرات بود. انگار اینگونه تنظیم کردهاند که پیامها باید کامل شنیده شود. لطفا پیگیری کنید که چرا مخابرات هم پیامک قبوض را به شماره تلفن افراد صادر میکند و هم دوباره تماس میگیرد؟
این تنها تماس و گلایه شهروندان نیست. یکی دیگر از شهروندان نیز با ارسال پیامکی از تماسهای مخابرات گلایه دارد. در متن پیام این شهروند آمده است: مادر من یک خانم کهنسال و تنهاست. چرا ساعت۸ صبح و درحالی که خواب است با تلفن ثابت خانهشان برای اعلام قبض تماس گرفته میشود؟
یک زن تنها که میخواهد صبح استراحت کند باید بهخاطر قبض تلفن خودش را بهسختی به تلفن خانه برساند و بعد متوجه این نوع تماسها شود. کاش همین باشد گاهی برای تبلیغات نیز با تلفن خانه تماس گرفته میشود. چه کسی مجوز داده که شماره تلفن شخصی یک فرد اینگونه برای اعلام قبوض یا تبلیغات استفاده شود؟
اما روابط عمومی مخابرات منطقه خراسانرضوی درباره گلایه شهروندان برای تماسهای اعلام قبوض اینطور پاسخ میدهد: با توجه به حجم بالای بدهی تلفن ثابت و شکایت برخی از مشترکان درباره بیاطلاع از بدهی خط و نیز دریافت نکردن پیامک قبوض مخابرات این تماسها با مشترکان گرفته میشود.
محمدرضا محمودی ثانی در ادامه میافزاید: تأکید شرکت مخابرات بر این است که در ابتدای دوره علاوه بر ارسال پیامک، یک پیام به منظور یادآوری صدور صورتحساب و نیز اطلاعرسانی از کموکیف خدمات پرداخت برای شهروند ارسال شود.
نکته دیگری که روابط عمومی مخابرات منطقه خراسانرضوی به آن اشاره دارد شرایط عدم تماس با مشترکان است. به گفته محمودی ثانی چنانچه مشترکان قبوض خود را پرداخت کنند به هیچ عنوان پیامی مجدد برای آنها در قالب تماس پخش نخواهد شد.
او در ادامه بخشی از تماسهای تلفن گویا را به واسطه اعلام اخطار قطع به مشترک برمیشمارد و دراینباره میگوید: در فاز دوم برای مشترکانی که هنوز موفق به پرداخت نشدهاند پیام اطلاعرسانی اخطار قطع ارسال میشود.
روابط عمومی مخابرات منطقه خراسانرضوی میگوید: در این راستا اگر مشترک پاسخگو نباشد این پیام یکبار دیگر و به صورت مجدد ارسال میشود؛ بنابراین تکرار تماسها فقط برای مشترکانی است که به دلایلی موفق به پاسخگویی نباشند.
محمودی ثانی در ادامه میافزاید: بابت پخش این پیامها هیچ هزینهای برای مشترک لحاظ نمیشود؛ بنابراین پیشنهاد ما به شهروندان این است که به منظور پیشگیری از قطع یا تخلیه خط و نیز عدم پخش نکردن پیامهای اینچنینی همان ابتدای دوره برای پرداخت قبوض اقدام کنند.